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Masterarbeit

Embeddedness and turnover of IT professionals

The IT workforce is quite diverse, ranging from software developers, database administrators and technical support staff to IT proj­ect managers, product owners, consultants, and IT entrepreneurs (Brooks et al. 2011). Since such IT professionals are in high demand across industries, companies struggle with a plethora of open positions. Since the beginning of the in­for­mation systems discipline, re­search has developed theories and models to understand and predict how to attract, motivate, and retain IT professionals (Wiesche et al. 2019). Retaining IT professionals is an im­por­tant topic as individual turnover is affected by many different factors in­clu­ding individual-level factors such as disposition and career expectations, group-level factors such as team dynamics, relationships to management and co-workers, and market-level factors such as job alternatives and career patterns (Joseph et al. 2007; Krackhardt and Porter 1986; Prommegger et al. 2019). This thesis will focus on understanding the interplay between embedding factors, shock events and turnover motivators in IT professionals’ career decisions.

The following questions may serve as guidance for potential focus areas. Other questions in this re­search area are welcome as well.

  • What are embedding factors that tie IT professionals to the team or organization they work in?
  • What is the relationship between organizational embeddedness and turnover intention of IT professionals?
  • How does a collaborative work environment affect individual turnover behavior and career decisions?
  • How does obsolescence, train­ing, and life-long learning affect individual careers and organizational turnover mitigation strategies?

Requirements

This thesis can be conducted as conceptual work or as empirical study using qualitative or quantitative re­search methods. This thesis requires:

  • Interest in current re­search on the IT workforce, esp. turnover and careers
  • Experience in and willingness to conduct conceptual or empirical re­search
  • A structured, reliable, and self-motivated work style

References

  • Brooks, N. G., Riemenschneider, C. K., Hardgrave, B. C., and O'Leary-Kelly, A. M. 2011. "It Professional Identity: Needs, Perceptions, and Belonging," European Journal of Information Systems (20:1), pp. 87-102.
  • Joseph, D., Ng, K.-Y., Koh, C., and Ang, S. 2007. "Turnover of Information Technology Professionals: A Narrative Review, Meta-Analytic Structural Equation Modeling, and Model Development," MIS Quarterly (31:3), pp. 547-577.
  • Krackhardt, D., and Porter, L. W. 1986. "The Snowball Effect: Turnover Embedded in Communication Networks," Journal of Applied Psychology (71:1), pp. 50-55.
  • Prommegger, B., Pflügler, C., Wiesche, M., and Krcmar, H. 2019. "Understanding It-Specific Job Embeddedness to Prevent Turnover of It Professionals," Academy of Management Conference, Boston, MA.
  • Wiesche, M., Joseph, D., Thatcher, J., Gu, B., and Krcmar, H. 2019. "IT Workforce," MIS Quarterly Research Curation.

Application

If you are interested in working on a thesis in this topic area, please send your application in­clu­ding motivation, CV and grade reports via e-mail to the chair’s secretariat.

Kontakt Sekretariat

Anfahrt & Lageplan

Der Campus der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund liegt in der Nähe des Autobahnkreuzes Dort­mund West, wo die Sauerlandlinie A45 den Ruhrschnellweg B1/A40 kreuzt. Die Abfahrt Dort­mund-Eichlinghofen auf der A45 führt zum Campus Süd, die Abfahrt Dort­mund-Dorstfeld auf der A40 zum Campus-Nord. An beiden Ausfahrten ist die Uni­ver­si­tät ausgeschildert.

Um mit dem Auto vom Campus Nord zum Campus Süd zu gelangen, besteht die Ver­bin­dung über den Vo­gel­pothsweg / die Baroper Straße. Wir empfehlen Ihnen, Ihr Auto auf ei­nem der Parkplätze des Campus Nord abzustellen und die H-Bahn (hängende Einschienenbahn) zu nut­zen, die die beiden Stand­or­te bequem verbindet.

Direkt unter dem Campus Nord befindet sich die S-Bahn-Station „Dort­mund Uni­ver­si­tät“. Von dort fährt die S-Bahn-Linie S1 im 20- oder 30-Minuten-Takt zum Hauptbahnhof Dort­mund und in der Gegenrichtung zum Hauptbahnhof Düsseldorf über Bochum, Essen und Duisburg. Außerdem ist die Uni­ver­si­tät mit den Buslinien 445, 447 und 462 zu erreichen. Eine Fahrplanauskunft findet sich auf der Homepage des Verkehrsverbundes Rhein-Ruhr, außerdem bieten die DSW21 einen interaktiven Liniennetzplan an.

Zu den Wahrzeichen der TU Dort­mund gehört die H-Bahn. Linie 1 verkehrt im 10-Minuten-Takt zwischen Dort­mund Eichlinghofen und dem Technologiezentrum über Campus Süd und Dort­mund Uni­ver­si­tät S, Linie 2 pendelt im 5-Minuten-Takt zwischen Campus Nord und Campus Süd. Diese Strecke legt sie in zwei Minuten zurück.

Vom Flughafen Dort­mund aus gelangt man mit dem AirportExpress innerhalb von gut 20 Minuten zum Dort­mun­der Hauptbahnhof und von dort mit der S-Bahn zur Uni­ver­si­tät. Ein größeres Angebot an inter­natio­nalen Flugverbindungen bietet der etwa 60 Ki­lo­me­ter entfernte Flughafen Düsseldorf, der direkt mit der S-Bahn vom Bahnhof der Uni­ver­si­tät zu erreichen ist.

Die Ein­rich­tun­gen der Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund verteilen sich auf den größeren Campus Nord und den kleineren Campus Süd. Zudem befinden sich einige Bereiche der Hoch­schu­le im angrenzenden Technologiepark.

Straßennavigation von und zur Technischen Uni­ver­si­tät Dort­mund:

OpenStreetMap Routing Machine

Das Dokument bzw. die Grafik stellen sehr vereinfacht die Autobahnen und Bundesstraßen rund um die Technische Uni­ver­si­tät Dort­mund dar:

Umgebungskarte (PDF)

Umgebungskarte (Grafik)

Die Onlinekarte un­ter­stützt beim Auffinden von und Navigieren zwischen Ein­rich­tun­gen und Gebäuden auf dem Campus:

Interaktive Campuskarte

Dieses Dokument enthält einen einfachen Campus­plan in deutsch und englisch:

Campus­plan (PDF)