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MASTERARBEIT

Eine sozio-technische Perspektive auf Zusammenarbeit mit Systemen Künstlicher Intelligenz

Künstliche Intelligenz (KI) umfasst die Nutzung digitaler Technologien zur Simulation kognitiver Fähigkeiten, die bisher dem Menschen zugeschrieben wurden (Daugherty and Wilson 2018). Künstliche Intelligenz beinhaltet dabei u.a. maschinelles Lernen (d.h. Computer mit der Fähigkeit ausrüsten, Probleme aus Daten zu lösen ohne explizit die Lösung zu programmieren), computer-basiertes Sehen (d.h. Computer dazu befähigen, visuelle Inhalte zu verarbeiten) oder Computerlinguistik (d.h. Computer zur Verarbeitung natürlicher Sprache zu befähigen). Der BITKOM sieht KI als Kombination von modularen Grundelementen, die nach generellen Kriterien kombiniert werden können.[1] Somit hat die general-purpose Technologie (Basistechnologie) KI das Potenzial unsere Wirtschaft und Gesellschaft grundlegend zu verändern (Brynjolfsson and Mcafee 2017).

Für die Wirtschaftsinformatik bringt KI viele neuen Fragen zur Gestaltung sozio-technischer Systeme auf (Sarker et al. 2019). Insbesondere die unterschiedlichen Formen der Gestaltung der Zusammenarbeit und deren mögliche Konsequenzen sind Untersuchungsgegenstand (Daugherty and Wilson 2018). Mögliche Konfigurationen reichen vom Ersetzen von Aufgaben und Rollen (Strich et al. 2021) bis hin zur Augmentierung, der Ergänzung menschlicher Tätigkeiten durch künstliche Systeme (Grønsund and Aanestad 2020). Neue Konzepte zur Charakterisierung dieser Zusammenarbeit wurden entwickelt (Baird and Maruping 2021; Fügener et al. 2021; Glaser et al. 2021).

Diese Arbeit zielt darauf auf, zentrale Konzepte zu validieren und weiterzuentwickeln.

Beispielhafte Fragestellungen

  • Wie kann die Zusammenarbeit zwischen menschlichen und KI-Akteuren gestaltet und wie können Anreize für eine erfolgreiche Zusammenarbeit geschaffen werden?
  • Wie wird die Zusammenarbeit mit KI-basierten Systemen wahrgenommen?
  • Wie müssen Konzepte und Theorien der Organisationstheorie durch KI-basierte sozio-technische Systeme verändert oder erweitert werden?

Für die Arbeit können bspw. folgende Forschungsmethoden genutzt werden:

  • Literaturrecherche
  • Primärdatenerhebung (bspw. Interviews, Umfragen, Delphi-Erhebung)
  • Analyse von Sekundärdaten

Anforderungen

Diese Themenstellung richtet sich an Studierende der Wirtschaftswissenschaften, des Wirtschaftsingenieurwesens oder der angewandten Informatik, die folgende Anforderungen mitbringen:

  • Interesse an aktueller Forschung zu KI und sozio-technischen Systemen
  • Hoher Grad an Selbstständigkeit und Eigenverantwortung
  • Erfahrungen mit wissenschaftlichen Forschungsmethoden und analytische Fähigkeiten

Bewerbung

Wenn Sie sich für diese Themenstellung interessieren, schicken Sie bitte Ihre Bewerbungsunterlagen an dt.wiwi@tu-dortmund.de

Literatur

Baird, A., and Maruping, L. M. 2021. "The Next Generation of Research on Is Use: A Theoretical Framework of Delegation to and from Agentic Is Artifacts," MIS Quarterly (45:1).

Brynjolfsson, E., and Mcafee, A. 2017. "Artificial Intelligence, for Real," Harvard Business Review).

Daugherty, P. R., and Wilson, H. J. 2018. Human + Machine: Reimagining Work in the Age of Ai. Harvard Business Press.

Fügener, A., Grahl, J., Gupta, A., and Ketter, W. 2021. "Will Humans-in-the-Loop Become Borgs? Merits and Pitfalls of Working with Ai," Management Information Systems Quarterly (45).

Glaser, V. L., Pollock, N., and D’Adderio, L. 2021. "The Biography of an Algorithm: Performing Algorithmic Technologies in Organizations," Organization Theory (2:2), p. 26317877211004609.

Grønsund, T., and Aanestad, M. 2020. "Augmenting the Algorithm: Emerging Human-in-the-Loop Work Configurations," The Journal of Strategic Information Systems (29:2).

Sarker, S., Chatterjee, S., Xiao, X., and Elbanna, A. 2019. "The Sociotechnical Axis of Cohesion for the Is Discipline: Its Historical Legacy and Its Continued Relevance," Mis Quarterly (43:3), pp. 695-720.

Strich, F., Mayer, A.-S., and Fiedler, M. 2021. "What Do I Do in a World of Artificial Intelligence? Investigating the Impact of Substitutive Decision-Making Ai Systems on Employees’ Professional Role Identity," Journal of the Association for Information Systems (22:2), p. 9.

 

[1] https://www.bitkom.org/sites/default/files/2018-12/181204_LF_Periodensystem_online_0.pdf

Location & approach

The campus of TU Dort­mund University is located close to interstate junction Dort­mund West, where the Sauerlandlinie A 45 (Frankfurt-Dort­mund) crosses the Ruhrschnellweg B 1 / A 40. The best interstate exit to take from A 45 is "Dort­mund-Eichlinghofen" (closer to Campus Süd), and from B 1 / A 40 "Dort­mund-Dorstfeld" (closer to Campus Nord). Signs for the uni­ver­si­ty are located at both exits. Also, there is a new exit before you pass over the B 1-bridge leading into Dort­mund.

To get from Campus North to Campus South by car, there is the connection via Vogelpothsweg/Baroper Straße. We recommend you leave your car on one of the parking lots at Campus North and use the H-Bahn (suspended monorail system), which conveniently connects the two campuses.

TU Dort­mund University has its own train station ("Dort­mund Uni­ver­si­tät"). From there, suburban trains (S-Bahn) leave for Dort­mund main station ("Dort­mund Hauptbahnhof") and Düsseldorf main station via the "Düsseldorf Airport Train Station" (take S-Bahn number 1, which leaves every 20 or 30 minutes). The uni­ver­si­ty is easily reached from Bochum, Essen, Mülheim an der Ruhr and Duisburg.

You can also take the bus or subway train from Dort­mund city to the uni­ver­si­ty: From Dort­mund main station, you can take any train bound for the Station "Stadtgarten", usually lines U41, U45, U 47 and U49. At "Stadtgarten" you switch trains and get on line U42 towards "Hombruch". Look out for the Station "An der Palmweide". From the bus stop just across the road, busses bound for TU Dort­mund University leave every ten minutes (445, 447 and 462). Another option is to take the subway routes U41, U45, U47 and U49 from Dort­mund main station to the stop "Dort­mund Kampstraße". From there, take U43 or U44 to the stop "Dort­mund Wittener Straße". Switch to bus line 447 and get off at "Dort­mund Uni­ver­si­tät S".

The H-Bahn is one of the hallmarks of TU Dort­mund University. There are two stations on Campus Nord. One ("Dort­mund Uni­ver­si­tät S") is directly located at the suburban train stop, which connects the uni­ver­si­ty directly with the city of Dort­mund and the rest of the Ruhr Area. Also from this station, there are connections to the "Technologiepark" and (via Campus Süd) Eichlinghofen. The other station is located at the dining hall at Campus Nord and offers a direct connection to Campus Süd every five minutes.

The AirportExpress is a fast and convenient means of transport from Dort­mund Airport (DTM) to Dort­mund Central Station, taking you there in little more than 20 minutes. From Dort­mund Central Station, you can continue to the university campus by interurban railway (S-Bahn). A larger range of in­ter­na­tio­nal flight connections is offered at Düsseldorf Airport (DUS), which is about 60 kilometres away and can be directly reached by S-Bahn from the university station.

The departments of TU Dort­mund University are spread over two campuses, the larger Campus North and the smaller Campus South. Additionally, some areas of the university are located in the adjacent "Technologiepark".

Street navigation from and to the TU Dortmund University:

OpenStreetMap Routing Machine

The document and the graphic represent the motorways and federal highways around the TU Dortmund University in a very simplified way:

Environment map (PDF)

Environment map (graphic)

This interactive map helps you find and navigate between facilities and buildings on campus:

Interactive campus map

This document contains a simple campus map in German and English:

Campus map (PDF)